Lukáš Jump Vobecký - Superhrdina českého esportu

Rozhovory s top hráči, výherci turnajů a dalšími osobnostmi jsou poměrně časté. Ovšem na scéně jsou i další velmi zajímavé osoby, bez kterých by gaming, tak jak ho známe, neexistoval. Jedním z nich je právě Lukáš „Jump“ Vobecký – velká osobnost českého e-sportu, kapitán Starcraft 2 sekce týmu eSuba, hlavní admin pro Starcraft a Hearthstone na Playzone, hlavní pořadatel největší LAN party u nás LanCraftu, jeden z tvůrců projetu Hearthstone Turnaj Středních škol a v neposlední řadě také majitel nemovitosti, která je mezi hráči známá pod názvem The Nest.

Ahoj Jumpe, při sepisování tvého představení v úvodu mi okamžitě vyskočila první otázka – má tvůj den opravdu 24 hodin jako ten náš?

Ahoj, zasmál jsem se hned na úvod, máš bod :). Ač se to tak nemusí zdát, časový posun jsem ještě nezvládl. Umím už mládnout, ale tahle schopnost mi zatím ještě chybí. Možná časem :).

Již z úvodu je jasné, že tvoje aktivity se točí hlavně okolo Hearthstone a Starcraftu. Máš nějaké sympatie k hrám od Blizzardu? Proč ne jiné hry?

Můj vstup na pole e-sportu u nás byl asi v 18 letech právě StarCraftem. Vlastně díky sázce jsem nakonec svou první onlinovou lásku věnoval StarCraftu a ta mi vydržela dodnes, až na to, že SC už nehraji, ale jsem mu věrný už jiným způsobem.

Blizzard mám rád jako takový právě kvůli StarCraftu. Ať už je nyní stav SC v progamingu jakýkoliv, stále ho považuji za nejlepší progamingovou hru co se týče individuálního skillu jednotlivců. A protože se mé dění za ty roky točilo vždycky kolem StarCraftu, byl Hearthstone jako druhá progamingová hra Blizzardu mým jasným cílem. Viděl jsem v něm potenciál, kterého kvůli stylu SC nebylo možné na SC scéně dosáhnout a to mě přesvědčilo k tomu, že jsem za něj velmi silně loboval už od počátku první fáze bety a věnuji se mu i nyní ve veliké míře.

A jiné hry? Asi proto, že se nejde soustředit na vše. Jen jedna hra zabere spoustu pozornosti a je potřeba mnohem více spolupracujících lidí, aby jeden člověk, nebo lépe řečeno jeden tým, se mohl věnovat více hrám.


(Jump a Zuzka na jednom z turnajů HTSS)

Což mě trochu přivádí k mé další otázce ohledně tvého projektu HTSS: někde jsem od tebe četl, že tě takovýto projekt lákal již delší dobu, ale teprve s HS se ti ho povedlo realizovat. Je to právě povahou této hry, která je velmi přátelská k novým "casual" hráčům?

On obdobný projekt fungoval už několik roků zpátky, i když krátce, pro SC: BW. Já si s touto myšlenkou pohrával během SC2 už od jeho začátku, ale SC2 je pro toto velmi náročnou hrou - má vysoké požadavky na hardware, zkušenost hráčů a není zdarma. Kromě toho, že je strategická, nemá jediné + pro takovou soutěž.

To se ale změnilo s příchodem Hearthstonu, který svými možnostmi byl pro něco takového naprosto ideální. Už od bety jsem soutěž pro školy chtěl zrealizovat a jen jsem čekal na vhodnou příležitost. Probíral jsem to s lidmi z několika různých portálů a po skončení poslední LanCraftu v loňském roce uzrál čas se soustředit na HTSS a spustit u nás něco tak obrovského, jako je právě tato soutěž.

Hearthstone je zdarma, je z počátku snadná, nenásilná a poměrně hardwarově nenáročná hra a navíc, není týmová. Prostě perfektní :).

Na druhou stranu se objevují názory, že mezi ostatní progamingové hry Hearthstone nepatří. Jak to vidíš ty jakožto zástupce Starcraftu, který je přesným opakem?

Proč by tam nepatřil? Protože tam hraje velkou roli štěstí, třeba díky RNG? No, i s ním je potřeba umět nakládat a vědět, kdy ho vhodně použít :).

Podle mě HS má jasné místo mezi progamingovými hrami, což i dokazuje po celém světě.

 


(Jump v Nestu)

 

V Nestu a na dalších akcích jsi se musel setkat se spoustou hráčů různých her. Dokázal bys za tu dobu vypíchnout nějaké typické znaky jednotlivých komunit, nebo je to příliš individuální?

Všechny komunity jsou obrovsky rozdílné. Pokud vezmu vše ze svého pohledu (předem se omlouvám za to, jestil si to někdo vezme osobně )...

SC2 scéna byla a je jedna veliká, i když teď již menší, rodina. Pokud budu mluvit o té aktivní soutěžní scéně, všichni se navzájem za ty roky velmi dobře znají a je to i velmi vidět na akcích, kde se lidé sejdou. Na turnajích jsou ale hráči tiší, uzavření, neprojevují moc emoce (samozřejmě až na výjimky).

Obrovským rozdílem proti nim je třeba CSko. To je hra, při které naopak emoce tečou proudem. Hráči se navzájem hlasitě hecují, týmy vzájemně při hře po sobě pokřikují, radost z vítězství je často veliká a naopak i zklamání z prohry. Výsledek neuhraje jednotlivec, ale tým a díky tomu se vše prožívá několikrát více.

LoLko je zase vidět svou věkovou nevyzrálostí. Snad jako v žádné jiné hře jsou tu přestupy na denním pořádku, hráči nejsou nijak loajální vůči svému týmu, bohužel často se nechávají zlákat pozlátkem a právě tohle dle mého brání tomu, aby LoLko na poli e-sportu naprosto převálcovalo všechny ostatní hry.

No a HS? Velmi zajímavá scéna. HS hraje velké množství lidí. Díky tomu, že má základy hodně blízké jiným karetním hrám, přitáhlo hodně, i špičkových, hráčů z jiných karetních her. Ti často nedokáží skousnout, že věci nefungují tak, jak to bylo v jejich neprogamingových karetních hrách a často je vidět, že si myslí, že ví všechno nejlíp, i když nemají vůbec tušení, jak se věci mají. Na druhou stranu ale díky jejich názorům dochází k obrovsky cennému sbírání feedbacku a celkovému progresu ve vývoji scény. To je veliká síla HS komunity, že není postavená na něčem naprosto novém, jako jiné hry.
Také zde je mnohem více rychlokvašek, když to tak řeknu, a rádoby celebrit, než je tomu v jiných hrách (v dobrém slova smyslu). To ale k obrovské popularitě Hearthstonu patří a myslím si, že za rok může tato hra být naprosto někde jinde, než za první rok své existence. Dává obrovské příležitosti a je dobře, že jsou lidé, kteří se jich umí chopit.

Díky HS jsem také zažil i zákulisní boje na tak negativní úrovni, jakou jsem nepoznal za 15 let, co kolem e-sportu dělám. I tohle bohužel ke slávě této hry patří. HS je prostě úžasná a živá hra a je radost kolem ní něco připravovat. Nikdy se tu nenudím, i když ji nehraji :).

 

Rád bych pokryl všechny tvé aktivity, proto se musím pozastavit i u LanCraftu. Tato akce si v tomto roce projde obrovskou změnou. Nemáš ty sám z takto velké změny trochu strach?

Obrovský :)))). Řeknu na rovinu, že se mi o tom zdá několikrát do týdne a často se mi pomyslně roztřesou kolena, když začnu přemýšlet o některé stránce takové akce a postupně se dostávám do detailů jejich řešení. V takových chvílích mi ale hodně pomáhá komunikace s admin týmem LanCraftu, který se mnou stojí na pevných základech a má již obrovské zkušenosti. Nebýt takových lidí, vím, že by akce podobné velikosti nebyla možná.

Spolu se strachem jde ruku v ruce ale i obrovské nadšení a chuť objevovat a chystat nové věci, které u nás nebyly, nebo byly v malém měřítku. LanCraft je teď výzvou jako nikdy jindy a já si užívám jízdu na tomto adrenalinu do poslední kapky .


(Tvrdě užívající si pracující Jump na Lancraftu)

Lancraft se tedy stěhuje do Ostravy, odkud je to co by kamenem dohodil do nedalekých Katovic. Má LC ambice se přiblížit slavnému IEM, které tam probíhá, i jinak než geograficky?

To ne. IEM či Katowice ve spojitosti s LC mě poprvé napadla až teď, když jsi to zmínil. Jedná se o jiný druh akce. LC byl a bude primárně zaměřený jako BYOC akce. I když budou součástí LC jiné aktivity, LC vždy bude znám hlavně jako BYOC LAN párty.

Ale přirovnání s Dreamhackem už by při troše drzosti být na místě mohlo, ne?

Naprosto ano :D. Hodně lidí ví, že DH je v mnoha oblastech mým velikým vzorem, i když ne ve všem. Taky jsem na žádné jiné podobné akce nebyl 13x, jako tomu je u Dreamhacku :). DH je fenomén a hodně k němu s LanCraftem vzhlížím.

Po zveřejnění Ostravy jakožto místa dění letošního LC se logicky vyrojila spousta ohlasů. Mohl bys vysvětlit, jak probíhá výběr místa pro takovou akci?

V prvé řadě jde o nalezení dostatečně velikých prostor. Pak se zjišťuje technické zázemí všechně všech věcí potřebných pro lanku a její růst v dalších letech. Pokud takové místo vyhovuje, řeší se finance. Pokud ty jsou na přijatelné úrovni, začneme řešit lokalitu a její dostupnost. Ne jen o tom, jak to mají lidé daleko, ale i jak jim dokáže v tomto směru pomoci a jestli jim dokážeme ulehčit dopravu ve všech podobách tak, aby to pro ně bylo akceptovatelné.

Pokud tyhle všechny body projdou, máme vybrané místo pro další LanCraft. :).

Můžeme s Ostravou počítat i pro další roky?

My s ní počítáme. :)

Jak jsi na tom ty sám s hrami? Máš při všech svých aktivitách ještě čas na samotné hraní?

Ty e-sportové už nehraji, i když stále v nich jsem nejlepší :D. Hraní samotné už mě dlouhou dobu nenaplňuje. Občas si zapnu nějakou singlovku, ale často ji po pár minutách vypnu, nebaví mě to. Třeba když máme lanku v Nestu, daleko více mi je příjemné být součástí kolektivu, sledovat ostatní, bavit se s nimi a připravovat jim prostor pro zábavu.
Ale abych nelhal, občas propadnu Aktivitám a to pak jsou v nich k vidění takové heroické a legendární výkony, jaké neznáme z nejvyšších světových soutěží :)).

V tom případě ale nerozumím, proč turnaj dvojic v Aktivitách ještě není součástí programu Lancraftu.. :D

Dávám v turnajích příležitost ostatním, mladším ;). Ale ne, už jsem o tom párkrát uvažoval a asi je jasné, že často nápady realizuji, takže možná... ;)

 


Pamatuji si, že ve starých rozhovorech z herní scény mě vždy bavily takzvané rozstřely, zkusíme jich pár?

Broodwar vs Starcraft 2?

BW - poprvé je stále poprvé :)

Protoss x Zerg x Terran?

Protoss - dá(lo) se u něj hrát s maličkostmi

Micro x Macro?

Na velikosti prý nezáleží, ale micro je je prosto jasné. Hovoří mnohem více o skillu.

Skillzone koutek x Bar?

Tohle bylo hodně náročné - Skillzone koutek. Skrývá v sobě více netušené zábavy. :)

Jäger x Jäger? :D

Ten tekutý. Lépe si s ním rozumím při Aktivitách. :)

Pizza x Toust?

V LC toustech je budoucnost!

Alienware x Razer?

Jako vážně? Budu dělat, že jsem tuhle otázku neviděl. :)))

Bloncka x Bruneta?

Jen bruneta mě dokáže zcela okouzlit. :)


S tak zajímavou osobou jakou jsi ty by se dal vést klidně nekonečný rozhovor, ale vše má svůj konec. Moc děkuju za tvůj čas a přeji hodně úspěchů v tvých aktivitách.

Díky také, těším se na další setkání :).



Naposledy upravil/a Kinedryl 07.01.2015 v 08:36:38.

Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Padawan 12.01.2015 07:41

Super článek, doufám, že rozhovory s českými herními osobnostmi budou pokračovat

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet