Síň slávy CZ/SK scény: Jump!

  Síň slávy   

V minulém díle jste si mohli přečíst dlouhý rozhovor s Petrem "Czechcloudem" Žaludem. Tentokrát jsme pro Vás připravili rozhovor s Lukášem "Jumpem" Vobeckým, který stojí za vznikem turnajů na herním portále Playzone, LanCraftem a v současné době i za Hearthstone turnaji na středních školách!

 

Nebudeme to dál natahovat a pojďme se podívat na tento rozhovor, který Vám ukáže, jak to funguje ve světě administrátorů turnajů!

 

 

Ahoj Jumpe! V minulém díle jsme měli rozhovor s Czechcloudem, který je známý celé veřejnosti, protože je streamer a de facto i youtuber. Každopádně po tobě bych chtěl, aby ses v krátkosti představil, neboť na HS scéně už tolik nefiguruješ, tak aby si o tobě v krátkosti čtenáři udělali obrázek.

 

Ahoj, na domácí e-sport scéně působím už 16 let, prošel jsem si v ní vším - od pozice hráče, kapitána a majitele týmu, přes redaktora, šéfredaktora, ambasadora scény, kapitána národního týmu, admina, pořadatele lanek, komentátora, majitele herní vily a samozřejmě podržtašku :) V současné době se věnuji několika herním projektům, o kterých si určitě povíme níže.


 

Nyní se však vrátíme na úplný začátek toho všeho. Ty jsi velkým fanouškem Starcraftu, že? Co tě vlastně přimělo k tomu, že jsi mezi své záliby zařadil i Hearthstone, kterému ses pak dost věnoval?

 

StarCraft je má srdcovka, se kterou jsem v e-sportu začal a i teď ji sleduji a možná se jednou sejdeme i u trojky :) V Hearthstonu jsem viděl obrovský potenciál. Byl a jsem zastáncem toho, že Blizzard dělá skvělé hry, a vzhledem k tomu, že v té době jsem se výrazněji podílel na chodu PLAYzone a MČR, HS mě naprosto uchvátil od dob rané bety a coby domácí e-sport nadšenec jsem začal tvrdě usilovat o to, abychom HS scénu podchytili u nás od začátku a aby se mu dostalo prostoru na MČR, i když to mělo být více jak za rok poté, co se beta objevila.


 

Podívejme se teď na to, co nás bude zajímat nejvíce. Začneme od úplného začátku. Jak ses dostal k portálu Playzone, díky kterému ses dostal do povědomí všem lidem? Co byla tvá vize, když jsi tam vstupoval?

 

Tohle je už dobrá historie :) Na PLAYzone jsem se dostal z tehdejšího Progamers, které roky fungovalo jako jediný více schopný organizátor e-sportu u nás pro všechny hry. Tam jsem měl pod rukou kompletní SC: BW scénu po několik let. PG zaniklo a část aktivit bylo odkoupeno nebo přešlo pod United Games. Tento portál se následně přejmenoval na PLAYzone. Má vize byla jednoduchá - StarCraft jsem miloval a chtěl jsem se dál aktivně podílet na podpoře scény, organizovat turnaje, lanky, psát články, vést svůj tým a národní tým, komentovat zápasy... Prostě dělat vše pro to, aby SC pokračoval a aby se mu u nás dařilo. A PLAYzone pro to bylo v tu dobu jediné vhodné místo.


 

Jaké byly začátky hry Hearthstone na samotném portálu? Kdy sis vůbec řekl, že chceš zařadit Hearthstone mezi pravidelné turnaje?

 

Hned! :D Tady nebylo proč váhat, jakmile jsem obdržel přístup do prvních fází bety, byl jsem přesvědčen, že to je hra, která má budoucnost. Mezi turnaje jsme HS zařadili ve chvíli, kdy se beta dostala mezi širší veřejnost. To byla ta snadná část - měl jsem hodně volné ruce na PZ a byl jsem v tomto „menším“ organizování velmi aktivní. Tak jsem do toho skočil po hlavě. 


 

Dalo by se říci, že největším turnajem, který zde nakopl celý Hearthstone, byla Alienware Nest Hearthstone Liga. Mohl bys nám říct něco k tomu, jak tě to napadlo a jaké na to celé máš vzpomínky?

 

ANHL byla úžasná soutěž. Osobně jsem si ji užíval od prvních kvalifikací až po samotné finále, kde se sešli skvělí hráči a lidé a zažili jsme tam neopakovatelnou atmosféru včetně prvních opravdu legendárních hlášek.
Ono ANHL bylo už něčím, co vyplynulo z popularity a raketového rozvoje HS u nás. O rok dříve jsme v Nestu uspořádali ANSL (stejná liga pro SC2) a při konání druhého ročníku jsme uspořádali i ANHL. Už tehdy jsem propojil SC2 a HS na eventu - SC2 pomalu upadalo a sledovanost byla špatná. Jako primárně StarCrafťák jsem chtěl SC2 na akcích udržet, a tak jsem tyto 2 hry vždy spojoval, např. s nabízením partnerům. To se povedlo a zpětně musím říci, SC2 scéna vděčí za zachování StarCraftu na řadě eventů právě Hearthstonu.


 

A jelikož jsi působil většinu času jako admin, tak bych se chtěl zároveň vrátit ke slavným LanCraftům, protože to byla ta největší lan akce u nás a nyní už není. Jak těžké bylo zařadit Hearthstone na tak velkou akci? A jak jsi vnímal reakce všech lidí, když budeme mluvit o chvále a kritice?

 

HS jsme zařadit rozhodně chtěli. Už v té době měl obrovskou komunitu a kvůli HS jsme ten rok rozdělili LanCraft na celkem 3 akce.
V té době už v komunitě působilo několik výrazných osobností (hlavně z jiných karetních her) a velmi silně se snažili ovlivnit to, jakým směrem se HS má ubírat. Zpětně rád přiznám, že v řadě věcí měli tito lidé pravdu, hlavně z pohledu přístupu ke hře jako ke karetní. Na druhou stranu neměli tucha o tom, jak to v té době fungovalo na e-sport scéně a jaké byly možnosti. Často tak bylo velmi obtížné najít cestu, na které se všichni shodli. Na LC nám bylo velmi jasné, že uspořádat první takovýto turnaj pro HS bude velmi obtížné. Oproti SC nebyla HS scéna pro akce „vycvičená“ a bylo tedy zapotřebí mnohem více adminů, hra měla dost bugů, nebyla vyladěná a prakticky nešlo napsat neprůstřelná pravidla. V té době s HS turnajem hodně pomohli na LC lidé z Blizzfanu a tuším, že se tam i hodně ukázal Wichereko, v té době ještě hodně mladý kluk. Pamatuji si, jak jsem s ním řešil, jestli ho na LC vůbec doma pustí :)
Reakce jsem vnímal jako vždy - pozitivní potěšily, z negativních jsem se snažil vzít si ponaučení. Vždy jsem vítal oboje a u HS jich bylo požehnaně.
Partnerem tohoto LC se také stala firma Fujitsu, díky čemuž pak mohla vzniknout i komunitě dnes velmi známá Fujitsu liga.


 

Zároveň ti mohou být všichni hráči vděční, protože jsi dostal Hearthstone na samotné MČR! Dokázal bys neznalému čtenáři vysvětlit, jak funguje vůbec dosazení hry na tak velkou akci a co pro to všechno musíš udělat? Protože si to každý představuje jak Hurvínek válku, ale nás zajímá, co je přímo za tou oponou.

 

Tohle osobně beru jako jeden ze základních kamenů HS u nás. Dosazení hry na MČR se odvíjí od toho, jak je hra úspěšná, jak velkou má komunitu, jak se dá od ní očekávat, že bude fungovat během celého roku - jestli bude dostatek turnajů, novinek, jestli budou lidé, kteří se o ni budou moci po celou dobu starat.
No, co si budeme nalhávat, když jsem přišel poprvé za Hitachim s tím, že chci Hearthstone na MČR dosadit, byl snad říjen či listopad 2013 a do dalšího MČR zbýval tedy celý rok a hry už byly víceméně pro další rok rozhodnuté. Musel na mě určitě koukat jako na blázna. Hra, která byla v té době ještě ve fázi uzavřené bety, když už jsme pořádali nějaký turnaj, ostatní hry nás hejtili, jak je HS rychlokvaška, že do roka po tom nikdo ani nevzdychne... A já chtěl, aby se rok dopředu řeklo, že HS bude na MČR vedle takových velikánů, jako je CSko nebo LoLko :)


Dalo to dost práce - přesvědčovat, dokazovat, zavázat se k roční práci kolem HS v době, kdy jsem svůj volný čas věnoval SC komunitě... Myslím si, že dost tomu pomohlo, že mi kluci z PZ hodně věřili, protože jinak by na něco takového kývnul jen blázen :) Ale já byl přesvědčen o budoucím potenciálu Hearthstonu a chtěl jsem tomu dát vše a dokázat, že je to hra s velikou budoucností.
PLAYzone tedy na HS kývnulo a Hearthstone se dočkal opravdového unikátu - oznámení o zahrnutí na MČR ještě v době, kdy hra vlastně ani nevyšla :D (http://www.playzone.cz/clanky/hearthstone-na-mcr-2014). To se jiné hře asi už nikdy nepovede. A jestli to byl dobrý krok, to posuďte sami ;)


 

Před nějakou dobou jsi úplně skončil s organizováním Lancraftů a dokonce i Playzone turnajů. Dalo by se říci, že ses stáhl do ústraní od doby, kdy se dost řešil decay systém bodování a lidé se proti tomu veřejně bouřili. Jak to teď s odstupem času vnímáš? Chtěl by ses zase více věnovat této hře pro veřejnost?

 

Ono je tohle trochu jinak, i když částečně máš pravdu. LanCrafty si daly letošní rok pauzu. Zpětně jsem tomu rád, potřeboval jsem si urovnat své vlastní věci, promyslet jak a čemu se dále věnovat. Neznamená to ale, že se LanCrafty už nebudou konat. Stále to je silná značka, která se vrátí do hry a já věřím, že zase budeme udávat směr v BYOC akcích. Jen se nechci do takto velkých akcí pouštět znovu po hlavě a bez velmi důkladného naplánování. Dříve jsem tuto stránku podcenil a já se z chyb učím :)


Co se týče PLAYzone turnajů, tak tam už mě nebylo zapotřebí. Po úvodních pár měsících, kdy jsem to celé táhnul, jsem se aktivně snažil hledat někoho, kdo by se o HS na PZ mohl starat. Věděl jsem, že to nemohu a nebudu moci dělat trvale. Nějakou dobu to vypadalo, že by se této role mohl chopit Wicherko, ten ale po nějaké době skončil a v tu chvíli jsem musel zase zaskočit, protože nebyl nikdo jiný a nechtěl jsem, aby se s HS skončilo. Teď už však HS na PLAYzone dokáže fungovat bez mého zasahování, za což jsem velmi rád a já se mohu soustředit na něco jiného.


Decay systém bodování nějak fungoval, mohl fungovat dobře, pokud by se udělaly nějaké zásahy, o kterých se na pozadí mluvilo, ale bohužel k nim nikdy nedošlo. Byl jsem si dobře vědom nedostatků, jaké měl. Ale jsem zastáncem toho, že než si bez rozmyslu říci „pojďme to udělat jinak“, je lepší věci probrat, prodiskutovat a pak dle možností se zařídit dál. Bohužel v té době to většina brala tak, jako že systém úporně bráním a jen pár lidí vidělo do toho, že to v tu dobu nebylo možné technicky a organizačně jinak pojmout. A já neukazuji na lidi v týmu, za který kopu, prstem, že za to mohou :) Jak bude vypadat systém MČR letos, nevím, už do tohoto nezasahuji, Hearthstone na PLAYzone je již v jiných rukách.
Na PLAYzone ale turnaje pořádám stále, jen v rámci jiných projektů, ať už např. HTSS či SkillCraft akcí.


 

V současnosti ses rozhodl věnovat přímo mládeži, jelikož organizuješ turnaje středních škol právě v této karetní hře. Tohle je podle mě naprosto neuvěřitelné, protože to pomáhá celému našemu esportu. Lidé si mohou všimnout zájmu studentů a dokonce i školy tento projekt podporují. Jak tě to vůbec napadlo a jak jsi s průběhem spokojený?

 

Tento projekt se původně objevil v době Brood Waru, pod značkou SCG (Studen Cyber Games). Po tuším 3 letech ale skončil. Já ho chtěl vždycky obnovit, strašně se mi tato myšlenka líbila, ale nebyl jsem přesvědčen, že je na to vhodná doba.
To se změnilo s příchodem Hearthstonu a já se rozhodl do toho jít a věnovat se tomu. Ideální hra s velkou komunitou a po letech rozumnými možnostmi co se partnerství s firmami v této oblasti týče.


S průběhem HTSS jsem velmi spokojený. Firmy na něj slyší a slyší na něj hlavně studenti a i samotné školy, kde mě i občas překvapí, jaké školy mohou mít o soutěž zájem. V první sezóně by mě rozhodně nenapadlo, že se nám ozvou studenti z biskupského gymnázia ve Varndsdorfu a že jejich škola něco takového schválí. V lednu se nám také ozvali z nejprestižnější střední školy u nás, Nového PORGu, a také už mají domluvené datum turnaje. Je úžasné sledovat, jak se zájem o počítačové hry dostává i do oblastí, kde to bylo před pár lety nemyslitelné. Mám z toho velikou radost.


 

Poslední otázka bude spíše taková na zamyšlení. Jak to vidíš s touto hrou ty? Tím myslím to, jestli si myslíš, že se tato hra bude hrát na poli e-sportu ještě několik let nebo taky později upadne do zapomnění. A máš ještě nějaké plány, jako jsou právě turnaje středních škol?

 

Já věřím tomu, že se Hearthstone bude hrát pěkně dlouho. Aktivita Blizzardu u této hry tomu rozhodně napovídá a stále je veliké množství lidí, kteří HS nehrají a mohou ho hrát :) Pokud dokážeme spolu s dalšími organizátory u nás nabízet hráčům dostatek možností se prosadit na turnajích, ligách a dalších soutěžích, pokud dokážeme Hearthstone více dostávat k veřejnosti, ať už pomocí HTSS či např. nedávného vysílání přímo na Prima Cool, pak máme před sebou stále velkou cestu. Hearthstone je hra obrovských možností a jsem přesvědčen, že jsme dokázali jen část toho, co by bylo možné.


Plány samozřejmě mám :) V e-sportu mě vždy bavilo přicházet s novými projekty a zajímavými myšlenkami, letos mě už oslovili 2 partneři se zájmem o něco netradičního, sám plánuji letos zrealizovat pár staronových myšlenek, např. ve spojitosti s Nestem... Jen si je zatím nechám pro sebe, jsem opatrný a nechci si je nechat opět někým sebrat :)


 

Na závěr položím stejnou prosbu, kterou jsem položil i v rozhovoru s Czechcloudem. Kdyby ses zamyslel, napadne tě v současnosti někdo, kdo teď nejvíce pomáhá celé scéně? I když vím, že teď už do ní tolik nevidíš, tak jen kdyby tě náhodou někdo napadl.

 

Myslím, že Hearthstone scéně pomáhá obrovským způsobem samotná scéna. Je velmi rozvinutá a rozšířená, oproti jiným hrám velmi stabilní, má velmi dobré osobnosti, to všechno dohromady tvoří celek, který žije a roste sám o sobě.
U HS je spousta lidí, kteří pro ni chtějí něco dělat a i aktivně dělají. Jen si myslím, že pokud by tito lidé dokázali místy více spolupracovat, může být situace pro hráče mnohem lepší. Jmenovat významné lidi nebudu, to už tu proběhlo, jen jsem jako fanoušek domácího e-sportu velmi rád, že tito lidé jsou a pomáhají. Kdyby to takto bylo i v jiné hře, mohla by se stát ČR opravdovou velmocí v oblasti světového e-sportu.


 

To bude konec našeho rozhovoru, za který ti strašně moc děkuji a přeji krásné prožití svátků a hodně štěstí s turnajem středních škol! Nyní máš prostor pro nějaký vzkaz čtenářům.

 

Já také děkuji. Rád bych vyjádřil myšlenku mého vztahu k Hearthstonu - I když jsem se Hearthstonu oproti StarCraftu věnoval jen krátce, dal mi obrovskou školu, za kterou jsem rád a jsem hrdý na to, že jsem mohl být spolu s dalšími lidmi na počátku dění a stát u zrodu toho, kde u nás HS je dnes a kam se v budoucnu dostane.


 

To je konec tohoto dlouhého rozhovoru a vy nám v komentářích můžete zanechat tipy, kdo by mohl být v dalším díle! Na dalším díle už se samozřejmě pracuje, takže se máte na co těšit!


Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet