Jak hrát Hearthstone - návod pro nováčky

/pic/2014/zaklad/jakzacit_logo
Hearthstone je sběratelská karetní hra, kterou je velmi snadné hrát, nicméně není tak jednoduché být v ní dobrý. Základy vás jistě naučí Tutorial, zabudovaný přímo ve hře, nicméně tento návod by měl sloužit k tomu, abyste se do hry mohli ponořit ještě hlouběji.

Úvodem

Jakmile si hru stáhnete a spustíte, budete nejprve muset překonat svých prvních několik překážek, na které narazíte v rámci tutorialu. Jakmile ho dokončíte, dostanete svůj první balíček, kterým bude Jaina Proudmoore jakožto mág, a k tomu také kolekci basic minionů. Abyste odemkli také ostatní hrdiny, budete je nejprve muset porazit v některém z herních módů, tedy Practice proti počítači, případně Casual nebo Ranked duelu proti živým hráčům. Hraním za jednotlivá povolání si pak budete odemykat další Basic karty, kromě toho se pak vaše sbírka bude rozšiřovat o karty náležící do skupiny Expert cards, což jsou ty, které budete otevírat v balíčcích zvaných Card packs. Jednu kartu můžete použít do neomezeného počtu svých herních balíčků, abyste však do jednoho balíku mohli vložit dvě kopie stejné karty, musíte nejprve právě dvě tyto kopie vlastnit. Většinu karet můžete v balíčku mít právě dvakrát, výjimku pak tvoří karty s vzácností Legendary, označené oranžovou značkou, které mohou být zahrnuty pouze jednou.

Herní módy

V Hearthstone můžete hrát hned několik různých typů zápasů.

Play - Casual

– Casual zápasy jsou takové, kde poměříte své síly s živými soupeři, vítězství ani porážka však nijak neovlivní váš takzvaný Rank. Je tedy ideální na testování vašich nových balíčků.

Play - Ranked

– Naopak v Ranked hrách již na výhrách nebo prohrách záleží, budou vás totiž posouvat na žebříčku Ranků, které se resetují na začátku každé sezony (každá sezona trvá jeden měsíc). Začnete jako pouhý Angry Chicken (Rank 25) a postupně se budete žebříčkem prokousávat, až ti nejlepší z vás dosáhnout na pozici Innkeeper (Rank 1). Pakliže navíc překonáte i ten, stanete se Legendou a budete své síly měřit pouze s dalšími z řad těch nejlepších v boji o umístění na žebříčku nejlepších hráčů celé Evropy.

Practice

– Vyzvete počítačem ovládaného oponenta v tréninku, který nejvíce slouží hlavně k úvodnímu odemykání jednotlivých povolání a také ke zkoušení nových balíčků.

The Arena

– Arena kromě schopnosti hrát prověří také to, jak dobře dokážete vystavět svůj balíček. Postupně si budujete svůj herní balíček ze třiceti karet tak, že postupně vybíráte jednu kartu za druhou, každou celkem ze tří různých možností. S takto vytvořeným balíčkem pak budete hrát proti dalším hráčům, kteří zkouší své štěstí v Areně, a to do té doby, dokud třikrát neprohrajete nebo dvanáctkrát neprohrajete. Své působení samozřejmě můžete také sami ukončit. Oceněni budete podle toho, jak se vám vedlo, a to vždy jedním Card Packem a několika dalšími odměnami, například zlatem nebo dustem, který slouží na vytváření karet. Více si o Areně můžete přečíct ZDE, tipy na hraní v ní pak naleznete ZDE.

Začátek a konec hry

Každá hra začíná virtuálním hodem mincí, který určí, kdo z hráčů začne. Hráč, který hraje první, dostává na startu tři kartu, ten druhý pak o jednu kartu více a ještě kartu zvanou Coin. Tato speciální karta vám po zahrání přidá jeden volný mana krystal, který můžete využít pouze v kole, v němž jste ho zahráli. Ještě než se pustíte do hry, máte možnost jednou vyměnit libovolný počet karet, které jste si do své úvodní ruky lízli. Jednoduše na ně kliknete, čímž se přes ně objeví velký červený křížek a místo této dostanete libovolnou novou, s trochou smůly ale také přesně tu, kterou jste chtěli vyměnit.
Podmínka vítězství je snadná – musíte snížit zdraví soupeřova hrdiny na nulu, případně níže. Toho můžete dosáhnout mnoha způsoby – útokem minionů či hrdinou, případně pak zahráním poškozujících kouzel nebo abilit přímo na soupeřova hrdinu. Dále to jde také přes mechaniku s názvem Fatigue – pokud si již hráč líznul všech 30 karet v balíčku, místo nich za první takovouto kartu navíc dostane jedno poškození do svého hrdiny, za druhou dvě a stále víc.

Průběh hry

Každé kolo, včetně toho prvního, začíná líznutím jedné karty do ruky. Hru startujete s jedním mana krystalem, ty vám pak přibývají na startu každého kola až po dosažitelné maximum, tedy 10 mana krystalů. Všechny krystaly, které jste v předchozím kole využili, se v dalším znovu obnoví, pokud herní mechanika nestanoví jinak, a vy jej můžete použít znovu. Během svého kola můžete dělat mnoho věcí. Těmi hlavními volbami jsou hraní karet, které máte ve své ruce, nebo zaútočit s miniony, které jste vyložili na stůl ve svém předchozím kole. Je pouze na vás, v jakém pořadí budete tyto akce provádět, jediným limitem je pro vás aktuální počet mana krystalů, nicméně nezapomeňte, že právě správné pořadí provedení jednotlivých akcí může zařídit jejich maximální efektivitu. Abyste mohli zahrát kartu, stačí mít dostatečný počet volných mana krystalů a jednoduše tuto kartu přetáhnout na hrací pole. Jakmile kartu zahrajete, provede se akce, která souvisí s daným typem karty. Kouzla se aktivují okamžitě a jejich efekt závisí na textu, který je na kartě napsán. Karty s powerem jménem Secret jsou sice zahrány, ale jejich efekt se projeví až ve chvíli, když je dodržena podmínka jejich spuštění. Minioni se objeví na herním poli, ovšem nemohou být použiti v kole, kdy je zahrajete, ale až v tom dalším. Výjimku tvoří skupina karet se schopností Charge, které takto mohou zaútočit okamžitě. Když je karta zahrána a vyložena do hry, spustí se její efekt Battlecry, pokud nějaký má. Pro větší přehlednost se během vašeho kola vždy objeví zelená záře kolem karet, které můžete zahrát (máte na ně v současném momentu dostatek mana krystalů). To samé se pak týká minionů, kteří jsou vyloženi na vaší straně stolu a mohou zaútočit do hrdiny nebo soupeřových minionů. Jakmile už nemůžete provést žádné další tahy, zezelená vám tlačítko pro ukončení kola, to ovšem můžete ukončit i dříve, pokud se vám žádný možný tah nehodí. Na levé straně uživatelského rozhraní vidíte rekapitulaci nekolika posledních provedených akcí, abyste se mohli zpětně přesvědčit, co se vlastně stalo. Každý hráč má na odehrání svého kola jednu minutu, konec tohoto limitu pak znázorní animace hořícího knotu a bomby, která po uplynutí vybouchne a hra bude předána soupeři. Své kolo ukončíte kliknutím na tlačítko End Turn.

Vlastní balíčky

Každý balíček musí obsahovat přesně 30 karet. Do balíčku si přidáváte pouze miniony a ability pro dané povolání, případně pak neutrální miniony, kteří mohou být použiti kdekoliv.

Části hracího pole

Karty se při hře mohou nacházet v několika různých částech hracího pole. Toto umístění pak určuje, jaké akce s nimi můžete provést.

Balík

– Na pravé straně hracího pole naleznete znázorněný svůj balík, který obsahuje dosud nelíznuté karty. Karta, kterou jste si líznuli, je odhalena teprve ve chvíli, kdy ji máte v ruce, předem tedy netušíte, kterou si líznete. Kartu lížete na začátku každého svého kola, dále pak po zahrání jiných karet, které lízání umožňují.

Ruka

– Vaše ruka, kterou vidíte na spodní části hracího pole, sestává z těch karet, které jste si lízli z balíku, ale ještě jste je stále zahráli. V ruce nesmíte mít více než 10 karet, jakákoliv další líznutá karta přes tento limit bude okamžitě zničena a nemůžete ji tedy již nijak použít.

Battlefield

– Hlavní zóna hry, ve které se nacházejí vyložení minioni. Aby byli zahraní minioni jednoduše specifikování při výkladu některých efektů, jsou ti, které vidíme na tomto bojišti označeni slovíčky „ve hře“, tedy anglickou frází „In Play“. Tato zóna je sdílena oběma hráči, jednotlivé její části pro oba hráče jsou však jasně odlišeny.

Spouštěče, efekty a cena

Spouštěné efekty

(Triggers) jsou takové efekty, které se spustí ve chvíli, kdy je splněna daná podmínka. Trvalé (ongoing) se mohou spustit na tak dlouho, dokud je karta, který je spouští, ve hře. Jiné zase čekají na spuštění efektu ve chvíli, kdy je naplněna podmínka spuštění, specifikovaná u efektu. Jakmile je podmínka splněna, efekt se vyhodnotí a karta aktivuje tuto svou schopnost.

Efekty

(Effects) jsou vlastně schopností dané karty. Mohou se spustit jednorázově nebo trvale.
  • Trvalé (Ongoing) efekty se spouštějí kdykoliv, když je splněna jejich podmínka, mohou být tedy využity hned několikrát, dokud je karta, která efekt zajišťuje, ve hře. Podmínky spuštění efektu se pak mohou lišit, ať už jde o zahrání karty nebo udržení karty s efektem ve hře.
  • Tzv. Board-wide efekty zasahují více cílů na hracím poli. Příkladem takového efektu může být zvýšení útoků všech vašich minionů o jedna.

Mana krystaly

jsou zdrojem, kterým platíte zahrávání karet nebo spuštění hrdinovy zvláštní schopnosti Hero Power. Všechny vaše mana krystaly jsou obnoveny na začátku každého vašeho kola a získáte také jeden navíc, dokud jich nemáte maximum (10). Efekty, které vám dočasně nebo trvale přidávají mana krystaly, také nemohou přesáhnout tuto hranici, u dočasných přidání mana krystalů však můžete toto pravidlo obejít a část jich využít a teprve poté si některé abilitou znovu aktivovat. Pokud byste takto zkusili využít trvalé přidání mana krystalu, dostanete místo něj kartu zvanou Excess Mana, která vám umožní líznout si kartu.

Cena karty

(Mana Cost) je hodnota, kolik krystalů musíte mít aktivních, abyste mohli nějakou kartu zahrát. Tuto číslici najdete vždy v levém horním rohu karty.

Dodatečná cena

(Additional Cost) je požadavek, který musí být naplněn, pokud má být efekt karty spuštěn. Pokud ovšem nejde tuto dodatečnou cenu zaplatit, i tak kartu zahrajete – pokud tak například máte po zahrání nějaké karty zahodit (discard) jednu kartu z ruky a žádnou v ní už nemáte, daná karta bude i přesto zahrána.

Typy karet

V Hearthstone naleznete celkem tři typy karet – miniony, zbraně a ability.

Minioni

(Minions) jsou karty, které bojují po vašem boku. Mají svou cenu (Mana Cost), hodnotu útoku (Attack Value) a hodnotu zdraví (Health Value). Pokud má navíc karta ještě nějaké další efekty, nacházejí se v těle karty.
Někteří minioni pak mají ještě zvláštní kategorii, do které spadají a mohou díky ní získavat specifické bonusy.
Některé efekty pak mohou ovlivnit pouze miniony z takovéto kategorie.
Někteří minioni jsou takzvaně neutrální, může je tedy hrát jakýkoliv hrdina, jiní jsou pak specifičtí pouze pro určité povolání (Class). Tyto miniony, které můžete hrát pouze s určitým hrdinou, poznáte podle toho, že má okraj karty stejně vybarven, jako jiné specifické karty pro toto povolání.

Zbraně

(Weapons) přidávají svým hrdinům možnost zaútočit. Každá zbraň má svou hodnotu trvanlivosti, tedy Durability, která udává, kolikrát ji můžete použít. Tuto hodnotu symbolizuje číslice v pravém dolním rohu na symbolu zlomeného štítu. Každý váš útok s touto zbraní sníží hodnotu Durability o jeden bod a jakmile dosáhne nuly, je zničena. Při soupeřově kole je zbraň skryta a neuděluje žádné poškození minionům nebo hrdinům, které na vašeho hrdinu útočí. Dávejte si pozor, protože hrdina, který útočí do miniona, dostává od něj zpět ránu shodnou s hodnotou útoku tohoto miniona.
Některé zbraně mají ještě nějaký další efekt, který je vždy podrobněji popsán v těle karty.

Ability

(Spells, doslovně tedy kouzla, ale copak takový válečník kouzlí?) jsou karty zahrané hrdiny, aby provedli nějakou akci. Jejich schopnosti mohou obsahovat mnoho různých efektů, jako zvyšování statistik minionů nebo třeba lízání karet. Jiné se pak mohou podobat zbraním, protože přidají vašemu hrdinovi útok, tyto však fungují trochu jinak, než přímo zbraně, platí totiž pouze v kole, kdy jste je zahráli.
  • Ability specifické pro dané povolání jsou, jak už název napovídá, použitelné pouze pro hrdiny s daným povoláním. Identifikujete je snadno dle barevného okraje karty, přičemž barva odpovídá právě povolání. Když si karty prohlížíte nebo stavíte balíčky, můžete si všimnout, že jsou tyto ability k nalezení v záložkách pro jednotlivá povolání. Momentálně ve hře nejsou žádné ability, které by byly považovány za neutrální, tedy použitelné pro všechny.
  • Secrets, neboli tajemství, jsou speciálním druhem ability, který sice zahrajete ve svém kole, aktivují se ovšem až po splnění jistého požadavku, což se stává většinou až při soupeřově kole. Soupeř vidí, že jste Secret abilitu zahráli (u hrdiny se objeví otazníček v rámečku barvy typické pro dané povolání), nicméně nemá ponětí o tom, kterou. To se dozví až ve chvíli, kdy je aktivována a proběhne její efekt.

Pořadí efektů

Efekty

se ve hře spouštějí v tom pořadí, v jakém byly karty, které je obsahují, zahrány. V praxi to znamená, že se jako první spustí efekt nejstarší karty a postupovat se bude až k té nejmladší. I to je důvodem, abyste pořadí, v jakém karty hrajete, dvakrát rozmysleli, než se odhodláte k akci. Přesně tyto detaily totiž v konečném důsledku vytvářejí největší rozdíly mezi dobrými a průměrnými hráči.

Klíčové schopnosti karet

Některé schopnosti se objevují na mnoha kartách, minionech nebo abilitách, proto pro ně bylo jednoduše vytvořeno označení tohoto efektu, které pak jednoslovně značí, co daná karta dělá. Více si o těchto schopnostech zvaných Keyword abilities můžete přečíst ZDE, kde se také dozvíte, co znamenají.
Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet