Vytvořit užitečnou kartu, která obohatí a přitom nenaruší stávající kolekci je velice obtížné. Pokazit se může mnoho věcí, ať už to je schopnost předpovědět, zda karta bude ve hře platná nebo přehlédnutí interakce, která nastane s jednou z již vydaných karet. Tak vznikají karty, které do hry nepasují, buď jsou zbytečné, nebo nějakým způsobem boří její principy a fungování. Zde je top 5 těch nejhorších:
Dr. Boom
Všemi nenáviděný, přesto všemi hraný. Dr. Boom rozhodně nepatří mezi povedené karty, ale asi z jiného důvodu, než si myslíte. Staty 9/9 a schopnost 2x 1-4 random damage není až tak OP, jak to na první pohled vypadá. Vždyť 9/9 můžeme mít už za 6 many v podobě Drakonid Crushera a v průměru 4 random damage také není nic světoborného. Jenže Dr. Boom má jednu unikátní vlastnost, kterou zašlape všechny ostatní 7-dropy do země. Neexistuje na něho counter, a to právě z důvodu zpackaného designu. Dr. Boom v sobě kombinuje dvě protichůdné mechaniky – Battlecry a Deathrattle, navíc Deathrattle přebírá token, což je v celé hře něco nevídaného. Tato kombinace vždy produkuje value, protože na ní není přirozený counter. To je samo o sobě velký designerský prohřešek, ale dal by se přehlédnout, kdyby se jednalo o kartu situační. Jenže Dr. Boom má vlastnosti rychlé i pomalé karty zároveň, dá se tak použít prakticky kdykoliv. Svými staty dostatečně ohrožuje soupeře, zároveň má ale díky Deathrattlu přesah i do dalších kol. Karta by se tak měla upravit buď na dvojitý Deathrattle, nebo dvojitý Battlecry. V prvním případě by se stala velmi pomalou a náchylnou na Silence a Mind Control efekty, v druhém naopak velmi rychlou a situační, jelikož vyložení na prázdný stůl by mělo malou value.
Crackle, Imp-losion
Dvě podobné karty, které v sobě mají tu nejhorší možnou variantu RNG. Crackle nemusíme hodnotit tak přísně, jelikož nemá většinou příliš velký dopad na board, ale Imp-losion je vskutku ďábelskou kartou, protože je to removal, který zároveň ovlivňuje board, a to celé je založené na RNG. Podle vývojářů je RNG zábavné a ano, v mnoha případech je nepředvídatelnost to, co dělá Hearthstone zábavnou hrou, jenže mezi tuto kategorii nespadá účelový prvek náhody, který předvádí tyto dvě karty. Zahrání těchto karet je vždy zábavné jen pro jednoho hráče, pro druhého je to naopak frustrující zážitek, který ho od hry spíše odradí. Ani jedna z těchto karet do Hearthstone nepatří, pokud bych měl hledat jejich úpravu, tak u Imp-losion by se dal snížit prvek náhody prohozením obou efektů, tzn. při hitu za 4 damage by vyskočili 2 Impové a naopak. U přímočarého Cracklu žádné jednoduché řešení neexistuje i pouhé snížení rozptylu by kartu lepší neudělalo.
Cobra Shot
Designér by měl mít se svou kartou nějaký záměr, měla by mít přesně určené místo a smysl, který plní. Kde je místo pro Cobra Shot, to se asi nikdy nedozvíme. O jednu manu dražší Fireball rozdělený do dvou cílů je přesně karta, kterou Hunter nikdy nepoužije. Pro aggro příliš pomalá, pro midrange příliš nefektivní, pro control málo ovlivňuje board, combo potenciál roven nule. Člověk by řekl, že byla stvořena pro to, aby snížila hodnotu random spellu pro Spellslingera, Nefariana a Saraada. Když se na kartu podíváme z hlediska designu, problém je ihned patrný. Cobra Shot v sobě kombinuje agresivní a defenzivní efekt, což ji vlastně a priori vyřazuje z valné většiny decků, jelikož Hearthstone funguje tak, že se buď bráníte, nebo útočíte. Jediné plus této karty je, že může aktivovat vaši Gahz'rillu a spolu s Alexstraszou tak připravit lethal (pozn. příklad není podle skutečné události).
Magnataur Alpha
Podobnými problémy jako Cobra Shot trpí i Magnataur Alpha. Čistě defenzivní efekt doplňují ofenzivní staty. K pravému pochopení zbytečnosti této karty je třeba si položit otázku: kdy je nejlepší Magnataura vyložit? Když už ho hraju, chci z něj vydolovat odpovídající value, takže ho vyložím, když má na stole hodně minionů. Jenže v takovém případě ho soupeř jednoduše zabije svým 2-dropem. Tak bych ho snad měl vyložit na prázdný stůl? Tehdy ho zase snadno zabije jakýkoliv removal včetně zbraní. Vyprodukovat z této karty nějakou value je prostě tak těžké, že je pro deck spíše přítěží, protože blokuje líznutí nějaké užitečnější karty. Kdyby ovšem měl Magnataur defenzivní staty, byť jen průměrné 4/4, nebo lépe 3/5, jeho hodnota by se výrazně zvýšila, už jen z toho důvodu, že by přežil trade za 2-drop a rovněž většinu early removalů.
Icehowl
Když jsme u tématu zbytečnosti, tak nesmíme zapomenout na krále zbytečných, velkou chlupatou obludu zvanou Icehowl. Na první pohled vypadá dobře. Charge je vysoce ceněný efekt, navíc má nadprůměrné staty, ale počkat…co je to napsané pod Charge tím malým písmem? Není to snad nějaký háček? To není háček, ale pořádný hák na žraloka. Velcí, drazí minioni se hrají pro to, že představují hrozbu. Soupeř je nemůže ignorovat, protože jinak zemře během několika málo kol. Představuje nějakou hrozbu Icehowl? Vyhraje mi sám o sobě hru? Pokud soupeři nespadne internet, tak asi těžko. Icehowl tak jen ke svému správnému fungování potřebuje Silence. Když odhlédneme od faktu, že Silence se velice těžko drží na ruce, protože je potřeba prakticky neustále, ani když budete dostatečně trpěliví a přijde ta vytoužená chvíle, kdy můžete zahrát Icehowl, Silence je vám v tu chvíli k ničemu, jelikož zruší Charge. Soupeř má tak celé kolo na to, aby vaše combo zcela pohřbil. A když nebudete trpěliví a svůj Silence neudržíte na ruce, tak máte removal za 9 many. Value!
Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskusia
sheva 16.09.2015 06:48
ok, souhlasim, ze spatna karta nerovna se spatne nadesignovana karta.. stejne tak je mi jasne, ze ne vsechny karty nemohou byt dobre.. hraju ruzna CCG od dob Doomtrooperu okolo 20 let, aspon trosku uz tomu rozumim S BB jsem cetl/videl milion rozhovoru a to, ze by rekl, ze nejakou kartu delali vylozene pro arenu si nepamatuju, ale je to mozne, hadat se nebudu.. Cobra Shot je kazdopadne spatna i do areny
Xender_EU 15.09.2015 15:58
sheva 15.09.2015 07:59
Bože kluci, co tady do něho kutíte se zkušeností z designu her Icehowl sice podle me neni apriori spatna karta, ale na Legendarku je to slabota a dostat ji, jsem velmi smutny (uprimna soustrast Wawro... Legendarka by mela delat neco zajimaveho, tahle nedela nic. Nikdy v zivote si ji nekdo neda do balicku, mozna krom nekoho kdo hraje tyden a je to jedina co ma..a i ten bude brzo litovat..Samozrejme horsich legendarek je vic (ano, i v tomto seznamu by neurazil pan Hemet Nesingwary), ale vetsina je – v urcitem konceptu - pouzitelna. Tahle neni v zadnem..A ospravdlnovat ji Arenou je trosku zcestne, kdyz legendarku dostanes v cca kazdem ctvrtem runu nemluve o jejich obrovske variaci – takze vetsina z nas, co nehrajem 3 areny denne tuhle kartu v Arene nikdy neuvidi.Obecne ospravdelnovat existenci karty arenou je spatny agument – arena je doplnkovy mod bez vetsiho kompetetivniho potencialu. Kdybys rekl, ze Hunter byl top tier a nechteli mu v GvG davat dalsi pouzitelne karty, tak to pochopim spis..A ad Boom, tady se neni o cem bavit, vi to vsichni..Jinak souhlas s autorem a pekny clanek
lojza 14.09.2015 16:27
Xender_EU 14.09.2015 15:43
Bylo by mozne, aby autor napsal nekolik vet o svem zazemi? Napriklad jestli ma nejake zkusenosti s hernim designem (at uz prakticke nebo teoreticke). Protoze fakt, ze ve clanku vytyka designerum Blizzardu to, ze vytvari karty, ktere bori principy a fungovani hry je naprosto zcestna. Hlavnim ukolem designera je hru udrzovat stale svezi a toho rozhodne nelze dosahnout tim, ze se bude spale pohybovat ve stejnem designovem prostredi (angl. Design space). Tim by totiz nastala poize situace, kdy by hra zacala stagnovat a hraci by ji zacali opoustet, protoze by neprinasela nic noveho.K nekterym zminenym kartamr. boom - karta plni ve hre velmi specifickou roli. Jelikoz na ni neexistuje zadny jednoduchy counter, nuti hrace premyslet, jak vyresit situaci, kdy Booma souper zahraje pri stavbe balicku. Nestaci jen bezhlave do decku pridat klasice odpovedi na silne karty, jako by obycejne byl treba Fireball nebo Hex. Naopak Boom umoznil kartam jako treba BGH, ze uz se nedavaji jen do specifickych baliku, ale je to castou pdppvedi prave na Dr. balanced. U teto karty mnohem vetsi roli, nez netradicni design, hraje fakt, ze je sama o sobe silnensi nez naprosta vetsina karet jinych. Byl by Boom ukazkou spatneho designu, i kdyby byl treba 5/5 a boti by vybuchovali vzdy za 2 a jinak by fungoval stejne? Nebo by ji naopak chvalil, jako ukazku svezihp designu, ktery signalizuje slibnou budoucnost pro HS?Cobra shot - jak autor sam zminuje, tato karta nezapada automaticky do zadneho baliku. A ano, jedna se jednu z tech slabsich karet, ktere v HS vysly. Je to proto spatna karta? Prave naopak. Na rozdil od Booma, Cobra shot nuti premyslet p stavbe baliku hrace, ktery o jejim zarazeni uvazuje. A taky podobne jako mnoho jinych karet, neni Shot urceny pro constructed, ale primarne pro Arenu, kde hraje svou roli. Je to totiz removal, i kdyz velice spatny. Ovsem hunter obecne trepi nedostatkem removalu (coz neni spatne), proto pri vyberu karet v arene, pokud hrac nema zatim nic, cim by byl schopen zait / zranit okamzite souperovy bytosti, bude uvazovat i p zarazeni prave teto karty, jakkoliv muze byt spatna.Icehowl - dalsi z karet, ktere nepatri zrovna mezi ty nejsilnejsi. A opet to neznamena, ze je spatne nadesignovana. Naopak, je to karta, jakou jsme tu jeste nevideli - bytost, ktera neohrozuje soupere v podstate vubec (nepocitaje silence a nektere velmi specificke situace), naopak vsechny bytosti spupere se pred nim musi mit na pozoru. Je to karta, ktera svou neobvyklosti obohacuje hru. Byl by Icehowl podle autora spale ukazkou spatneho designu, kdyby stal treba jen 5 many a byl jinak stejny? Pro souperovy zivoty by mel stale stejnou hrozbu (temer nulovou), ale najednou by z nej byl jeden z nejlepsich removalu ve hre, ke kteremu by mely pristup vsechny classy.Tinto nechci rict, ze autor clanku nemuze mit pravdu a ja se nepletu. Chci pouze poukazat, ze na vse je treba nahlizet z vice uhlu pohledu, ne se jen ridit svym pocitem a prvnimy dojmy.Autoruv nazor respektuju a jsem rad ze prospiva pro ceskou HS komunitu originalnimi clanky, jen bych rad vedel, nakolik clanek mam brat jako odbornou analyzu, nebo naopak amatersky nazor.
Lumik 13.09.2015 13:38
lojza 13.09.2015 10:53
Lumik 13.09.2015 10:33
lojza 13.09.2015 09:02
No...řekl bych to tak: Ve hre je SPOUSTA spatnych karet. Clovek si je pravdepodobne neda do balicku, ale uplatneni najdou v ARENE!!!Imho prave obrovske množství zbytečných karet dela arenu zajímavou, protože clovek často musí vybirat ze 3 naprosto spatnych karet a podobne :-)K vytkam: Dr Boom je malicko imba. No, tak je, no :-) Osobne hraju nektere balicky, kde mi vůbec, ale fakt VUBEC nevadi (mimo nejakych mimoradne nestastnych okolnosti). Osobne mi prijdou jiné karty mnohem vice imba a taky se kvůli nim nebreci..Crackle je vcelku dobre kouzlo, imp-losion to same. Ale neprijde mi nejak extra frustrujici. Kdo ho hraje, musí pocitat s RNG, osobne vždy pocitam u takových kouzel s tim, ze to dopadne nejhut, jak to jen jde a například pokud potrebuju, aby to udelalo max dmg, tak to radsi nepoužiju, pokud existuje jina moznost.Pokud to někdo pouzije proti me, tak co no, existuje mnoho horsich věci, co proti me někdo muze pouzit.Cobra shot je klasicky docela dobra karta do areny. Často to je nejlepší z tech 3 karet, které si jde vybrat. Do balicku bych si to nedal, do areny vcelku solidni karta. Pokud chcete rusit karty, které bych si nikdy nedal do balicku,potom prosim zrusit asi tak 3/4 všech karet...Na Magnataura nemam názor, opet imho do areny vcelku dobra karta..Ovšem Icehowl? Do balicku ne, ale do Areny je to imho VYNIKAJICI karta. V Arene často dochazi k situacim, kdy se to zvlast ke konci pretahuje o 1-2 miniony na boardu a kdo vylozi něco, co se tam udrzi, vyhraje. A tohle se tam proste udrzi a jako bonus to okamzite likviduje souperovo v podstate cokoliv, mysleno jakkoliv silného miniona. Fakt do Areny si presne tuhle kartu chci liznout na ruku ve 20 kole, když nemam zadne karty na ruce :-)
Wawro 12.09.2015 16:12
Yop a pak jsem tady já, který otevřel při releasu 2x Icehowl a nic jiného :-D
Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený.
Prihlásiť saalebo
Registrovať nový účet