Počítač vs. člověk – kdo bude dominovat progamingu?

  Počítač    Člověk    Progaming   

S moderními technologiemi je to někdy složité. Každý vědecký pokrok nám usnadňuje život a bez počítače nebo chytrého telefonu si mnozí prakticky nemohou představit život. Na druhou stranu se brzy může stát, že se sportovní utkání nebudou hrát mezi lidskými hráči, ale mezi programátory, kteří si své „hráče“ vytvoří. Soupeři z masa a kostí už totiž nebudou mít šanci.

Počítač porazí člověka v šachu, GO i pokeru

Již po několik desetiletí je výpočetní výkon počítačů schopný porážet ty nejlepší hráče šachu, nebo s nimi minimálně držet krok. V roce 2016 se programu AlphaGo od Googlu podařilo porazit nejlepšího hráče v GO – na naučení neskutečně komplikované čínské stolní hře. Možností, kterými se mohlo každé utkání ubírat, bylo do té doby pro počítač jednoduše příliš mnoho a intuitivní hra lidí měla navrch. I to je ale již minulostí a AlphaGo si momentálně poradí s kýmkoliv na světě.

 

Před několika měsíci se spustil nový experiment, ve kterém se počítačový program Libratus, na kterém se mimochodem podílela i Univerzita Karlova a ČVUT, pokoušela porazit čtyři profesionální hráče pokeru. Zatímco podobný experiment v roce 2015 skončil těsným vítězstvím hráčů s opravdovými mozky, letos to dopadlo drtivým vítězstvím počítačového programu.

 

Možná by se dalo říci, že šachy, GO i poker jsou velmi specifické hry a velmi úzce specializované programy se je naučí. Umělou inteligenci počítačů najdeme ale prakticky v jakékoli počítačové hře a hra proti AI je běžnou funkcí. Navíc v současnosti počítače umí metodou pokus-omyl porazit i hry, jejichž průběh se hodnotí pomocí score. To aby počítač věděl, co dělal a nedělal správně a mohl si průběh hry vyhodnotit. První kandidátem, na kterém se pokus zkoušel, byl původní Mario ještě z dob NES. Počítač na začátku neznal principy hry, ani co hru zdárně ukončí, ale hru stejně po čase úspěšně porazil. Počítačům trvá naučení se pravidel hry i samotného průběhu, ale mají několik nesporných výhod. Když už se něco naučí, tak to nezapomenou, takže zdárně probádané úseky hry zvládnou se 100% úspěšností, a hlavně jsou ve svém učícím procesu naprosto neúnavné.

Začnou počítače porážet progamery?

Budoucnost je to pravděpodobně daleká, ale opravdu by se mohlo jednoho dne stát, že ani ti nejlepší hráči videoher nebudou na své počítačové protivníky stačit. Teď ani ty nejlepší programy proti výborným hráčům nemají šanci, ale je pravda, že se ani pořádně nikdo nesnaží o jejich bezchybnost, což se může kdykoliv změnit. Hry jako Counter-Strike se s podvodnými programy, které automaticky zaměří na hlavu soupeře a bezpracně ho odstřelí, setkávají velmi běžně a tým složený z těchto neporazitelných hráčů velmi pravděpodobně porazí libovolný lidský tým. Strategické hry jsou zatím pro počítače moc složité a ani méně zdatní soupeři s nimi nemívají větší problémy, protože správněji vyhodnotit situaci zatím zvládnou lidé z masa a kostí. Kdo ví, jak dlouho to ale vydrží. Zápasy v jakémkoliv sportu jsou zábavné také proto, že nikdy dopředu nevíme, kdo vyhraje. Díky nepředvídatelnosti je mnohem zábavnější na e-gaming i další sporty sázet u sázkových kanceláří. Chybovat je lidské a i ten nejlepší hráč prostě nemusí mít svůj den.

Vyzkoušejte si sázení na e-sporty se sázkou 300Kč bez rizika

Kdo se ve hrách vyzná, ten může své vědomosti zužitkovat při sledování svých oblíbených hráčů. Na všechny větší gaminové akce jsou pravidelně vypsané kurzy – vyzkoušejte si to.

 

Pokud se rádi bavíte zdarma, nebo si rádi trošku zvýšíte adrenalin, vyzkoušejte také online hrací automaty. Počítačové hry s nimi mají ledacos společného a zahrajete si hry s tématy jako Tomb Raider nebo Call of Duty. Dlouhodobě se sice vyhrávat nedá a jde o placený koníček, ale ke zpříjemnění a zakčnění dne jsou online hrací automaty v kasinu Fortuna Vegas jako dělané.

 

18+ Hrajte zodpovědně. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost.

Tento článok je platenou inzerciou