Hearthstone Matematika #1: Základy pravděpodobnosti

<p> Matematika je jedn&iacute;m z nejdůležitěj&scaron;&iacute;ch prvků hry. Ať už si chceme spoč&iacute;tat velikost damage do soupeřova obličeje, nebo zjistit, zda-li n&aacute;m vystač&iacute; mana na zahr&aacute;n&iacute; karet. Existuje nicm&eacute;ně faktor, kter&yacute; spoustě z n&aacute;s trh&aacute; vlasy, a kter&yacute; můžeme pouze slabě ovlivnit. T&iacute;m faktorem je samozřejmě RNG. Jak se při hře ř&iacute;dit pravděpodobnost&iacute; a že selsk&yacute; rozum nemus&iacute; b&yacute;t vždy to nejlep&scaron;&iacute; ře&scaron;en&iacute; v&aacute;m odhal&iacute; nově vych&aacute;zej&iacute;c&iacute; s&eacute;rie čl&aacute;nků.</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Co se tady dozv&iacute;te</strong></p> <ul> <li> Jak vypoč&iacute;tat jednoduch&eacute; pravděpodobnosti, kter&eacute; se při hře daj&iacute; využ&iacute;t</li> <li> Uk&aacute;žeme si, že matematick&eacute; př&iacute;klady na hearthstonepuzzles.net nejsou tak težk&eacute; jak se zd&aacute;</li> <li> Jak l&eacute;pe a rychleji poč&iacute;tat někter&eacute; specifick&eacute; situace pro konkr&eacute;tn&iacute; bal&iacute;čky.</li> </ul> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Co se tady nedozv&iacute;te</strong></p> <ul> <li> Nebudeme se tu učit z&aacute;kladn&iacute; matematick&eacute; oper&aacute;tory (+,-,*,/), pracovat se zlomky, mocninami a dal&scaron;&iacute;mi věcmi. To bohužel budete muset sami.</li> <li> Nedozv&iacute;te se tu z&aacute;kladn&iacute; hern&iacute; mechaniky a funkce karet, pokud tedy nebudou nějak&eacute; velmi netypick&eacute; nebo takov&eacute;, kter&eacute; nejsou &uacute;plně zřejm&eacute;.</li> </ul> <p> A teď už se můžeme př&iacute;mo pustit do pr&aacute;ce.</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Co je to pravděpodobnost?</strong></p> <p> Pravděpodobnost je veličina, kter&aacute; vyjadřuje m&iacute;ru v&yacute;skytu jak&eacute;koliv ud&aacute;losti. Lidsky řečeno je to něco, co n&aacute;m ř&iacute;k&aacute; jak velkou m&aacute;me &scaron;anci, že se stane přesně to, co chceme. Z&aacute;kladem v&yacute;počtu každ&eacute; pravděpodobnosti je poměr mezi počtem spr&aacute;vn&yacute;ch možnost&iacute; ku počtu v&scaron;ech možn&yacute;ch v&yacute;sledků. Matematicky takto:</p> <p> &nbsp;</p> <p> V&yacute;sledkem v&yacute;počtu bude vždy č&iacute;slo men&scaron;&iacute; nebo rovn&eacute; č&iacute;slu 1. Aby byl v&yacute;sledek přehledněj&scaron;&iacute;, vyjadřuje se v procentech (tedy n&aacute;sob&iacute; č&iacute;slem 100 a označuje symbolem %). V př&iacute;padě, že v&yacute;sledek na&scaron;eho př&iacute;kladu je 100%, znamen&aacute; to, že se ud&aacute;lost stane vždy. Pokud je n&aacute;&scaron; v&yacute;sledek vět&scaron;&iacute; než 100%, znamen&aacute; to, že jsme při poč&iacute;t&aacute;n&iacute; udělali chybu, protože bohužel nikdy nemůžeme dostat v&iacute;c než v&scaron;echno.</p> <p> &nbsp;</p> <p> Teď už teda v&iacute;me, co vlastně budeme poč&iacute;tat, takže se do toho můžeme pustit.&nbsp;</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Z&aacute;klady</strong></p> <p> Dř&iacute;ve, než si přečtete ře&scaron;en&iacute;, zkuste se nad př&iacute;kladem zamyslet sami.</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Zad&aacute;n&iacute;:&nbsp;</strong>Jak&aacute; je pravděpodobnost, že Ragnaros zas&aacute;hne Rexxarův obličej a vyhraje n&aacute;m hru?</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Ře&scaron;en&iacute;:</strong></p> <p> Určitě skoro v&scaron;echny ře&scaron;en&iacute; napadlo. Ale stejně si to hezky rozebereme. Budeme se ř&iacute;dit nahoře uveden&yacute;m vzorečkem. Zjist&iacute;me si nejprve celkov&yacute; počet možnost&iacute; tzn. v&scaron;echno, co může Ragnaros zas&aacute;hnout. Terče jsou: Starving Buzzard, prvn&iacute; hyena, druh&aacute; hyena, dragonhawk a Rexxar. To je 5 různ&yacute;ch m&iacute;st. To spr&aacute;vn&eacute;, kam se chceme trefit je pouze Rexxar. To je jedna možnost. V&yacute;sledek je teda 1/5, neboli 0,2. Přepoč&iacute;t&aacute;no hezky na procenta je to 20%.</p> <p> &nbsp;</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Zad&aacute;n&iacute;:&nbsp;</strong>Jak&aacute; je pravděpodobnost, že Crackle zabije nepř&aacute;telsk&eacute;ho druida?</p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong>Ře&scaron;en&iacute;:&nbsp;</strong></p> <p> I tady ste si určitě poradili, ale stejně si to projdeme. Budeme postupovat stejně, jako v prvn&iacute;m př&iacute;kladě. Crackle může zas&aacute;hnout za 3,4,5 nebo 6 damage. To jsou celkem 4 možnosti. Z toho nepř&aacute;telsk&eacute;ho druida zabije buď r&aacute;na za 5 nebo 6 damage. Takže tentokr&aacute;t jsou spr&aacute;vn&eacute; možnosti 2. V&yacute;sledek je tedy 2/4 čili 1/2. Převedeno na hezk&eacute; č&iacute;slo je to 50%.</p>
Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskusia

Žiadne komentáre
Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený.
Prihlásiť sa
alebo
Registrovať nový účet