Na konci roku je takovou pěknou tradicí ohlédnout se zpět a ještě bez patosu nostalgie se podívat na události, které jsme během roku prožívali. V případě Hearthstonu stačí jen letmý pohled, abychom zjistili, že se toho událo opravdu hodně.
Obsah
Na tento rok přichystali hoši z Blizzardu pořádnou nálož obsahu. Tři rozšíření, přes dvě stovky nových karet, tři skiny hrdinů a jeden nový herní mód, nemluvě o všelijakém drobném obsahu, jako jsou card backy, boardy apod.
Blackrock Mountain (BRM) vyšlo 3. dubna a jednalo se o standardní rozšíření, které následovalo cestu vytyčenou Naxxramasem a GvG. Hlavní důraz byl na prosazení draků jako nového typu decku, ale kromě nich přidávali řadu velice silných a v mnoha případech i otravných karet, které opět zvedaly pomyslnou power křivku o kousek výš. Vrcholem celého setu se stal Emperor Thaurissan, bláznivá karta, která na první pohled má potenciál být neskutečně OP, ale nakonec dobře zapadla do hry a oživila skomírající segment combo decků.
Jako druhého jsme se dočkali The Grand Tournamentu (TGT), který vyšel na konci srpna. Toto čistě karetní rozšíření se vydalo jinou cestou než ta předchozí a jak se zdá, ukázalo i směr, jakým chce Blizzard hru posouvat. TGT nepředstavilo silnější karty (i když si to možná mnozí z vás myslí), ale změny mety chtělo dosáhnout vytvořením nového typu decku založeného na Hero Power. Tento „úkrok stranou“ se bohužel nevydařil, jelikož k takovému kroku je zapotřebí více karet a také výrazné zpomalení mety. Jedinou výraznou postavou setu se tak stal Mysterious Challenger, nenápadná karta, která měla nejspíš jen dostat do hry nepoužívané karty. Opět se ukázalo, že i špatná karta se může stát dobrou, když je zdarma, a Blizzardu se tak vymstilo neprozíravé řešení dobrého nápadu.
Vydání posledního letošního rozšíření, The League of Explorers, máme ještě všichni v hlavách, bylo to 13. listopadu. Po neúspěchu s TGT se Blizzard pokusil dosáhnout stejného cíle odlišnými prostředky a rozbít metu tak mělo několik bláznivých karet, které by nastartovaly myšlení hráčů a podnítily vytvoření nových decků. Ačkoliv to zní podivně, tento riskantní plán se povedl a hráči byli z LoE nadšeni. Velice zajímavá a inovativní byla i PvE část, která do vyprávění zakomponovala i jednoduchý příběh, což v předchozích rozšířeních chybělo.
Kromě rozšíření rozvířilo komunitu i vydání tří nových alternativních hrdinů, respektive skinů, v polovině června. V tu dobu nikdo příliš nevěděl, co si o tom myslet, a upřímně řečeno, záměr Blizzardu není zřejmý ani teď. Do konce roku zůstalo pouze u tří skinů a o vydání dalších není vidu ani slechu. Pokud bychom chtěli spekulovat, tak skiny byly pravděpodobně pouze prostředek k uklidnění komunity při čekání na TGT, které zřejmě mělo zpoždění oproti plánům a vyšlo až téměř pět měsíců po BRM.
Ve stejnou dobu jako skiny přišel i nový herní mód Tavern Brawl. Hlad po novém módu v komunitě byl, ale mluvilo se spíše o turnajovém módu nebo vylepšení stávajícího casual módu. Blizzard překvapil něčím úplně jiným – neplaceným módem, prakticky bez odměny, který měl být rájem pro casual hráče a zároveň odreagováním od vypjatých ranked bitev. Hráče měl do nového módu nalákat balíček zdarma, který se měl po pár týdnech zrušit, ale těžko se ruší něco, co je zdarma a na co si lidé zvyknou, takže balíček je k mání dodnes. Na Tavern Brawlu pracuje speciální tým vývojářů, ale je to zřejmě práce za trest, jelikož Brawl je někde na hraně toho, co hra zvládne, a neustále ho provází nějaké problémy.
Kdo bude alternativní hrdina pro mága? Komunita měla od začátku jasno.
Meta
Je jasné, že s novými kartami se obměňuje i meta a rok 2015 byl hlavně o ikonických OP kartách. Hned z kraje roku jsme si mohli vychutnat pozůstatek Naxxramasu a GvG, absurdního Undertaker Huntera. Undertaker si v té době přidával kromě útoku i životy, takže se hned po prvních kolech stával prakticky nezničitelným. Jedinou obranou byl Control Warrior, který, jak se zdá, přežije každou změnu mety. Nerf Undertakera naštěstí přišel už na konci ledna, takže šanci dostaly i jiné decky, mezi nimiž se nejlépe vyprofiloval Mech Mage, špatně si nevedl ani Oil Rogue a svou pozici si držel i Midrange Hunter. Mech Mage byl stejně jako Undertaker Hunter velice silný a konzistentní tempo deck, takže snadno udolal jiné midrange a control decky, naopak měl problém s aggrem a silným burstem od Oil Rogua, takže ladder zaplnily všechny druhy aggra a tvořily se i rychlejší typy zavedených decků.
S vydáním BRM se toho zprvu moc neměnilo, stále frčel Midrange Hunter a jeho nová varianta Hybrid Hunter, něco mezi Face a Midrange Hunterem, Zoolock a Oil Rogue, ale v závětří už pokukoval budoucí fenomén tehdy ještě nazývaný Combo Warrior. Ke skutečnému rozpoznání kvalit Patron Warriora došlo až ke konci května, ale od té doby dominoval všem meta tabulkám. Rozkvět zažívaly i jiné decky. Emperor Thaurissan pomohl combo deckům, takže jsme mohli potkávat všemožné Malygos decky, z nichž nejstabilnější byl Malylock, dařilo se Handlockům a Demonlockům, jelikož poskytovaly jedinou obranu proti Patronům. Naopak kdo strádal, bylo aggro. Patron Warrior vcelku bez problémů porážel veškeré aggro a držel ho na uzdě. Změna přišla až na začátku srpna s Aggro Paladinem, ke kterému se brzy přidali staří známí Face a Hybrid Hunter. Sice nebyli hrozbou pro Patron Warriora, ale šikanovali všechny ostatní, a to jim stačilo.
TGT nezměnilo nic na dominanci Patron Warriora, ale k němu se brzy přidal jiný deck – Secret Paladin. Jak již bylo psáno výše, TGT se nepodařilo nějak radikálně změnit metu, výrazně získal pouze Paladin, na pár týdnu se v popředí uchytil i Dragon Priest, ale to bylo prakticky vše. Na konci října jsme se konečně dočkali nerfu Warsong Commandera a Secret Paladin se stal samovládcem. Důstojně mu sekundoval jeho bratříček Midrange Paladin a za nimi se jako stádo kobylek rojilo aggro.
S LoE už se dostáváme do přítomnosti, jelikož meta stále ještě není úplně objevena. Období vydání nového rozšíření je dobou zkoušení roztodivných decků, což je živná půda pro aggro, které nekompromisně využije všech nedokonalostí decku. V prosinci tak panoval nový Aggro Shaman, o kterém se povídá, že je ještě agresivnější než Face Hunter (těžko uvěřit že?). Na předních místech se zabydlel i Renolock, ale na ladderu stále můžeme potkat celou škálu decků od OTK Paladina po nejrůznější Reno decky.
Esport
Mezi esport události, které si budeme pamatovat z roku 2015, určitě patří pražský víkend z 3. a 4. října. Evropský šampionát vyhrál Thijs, stejně tak jako téměř všechny podzimní turnaje. Na Blizzconu vyřadil Thijse v památném semifinále Ostkaka, načež ve finále rozdrtil Hotforma a odnesl si zasloužených 100 tisíc dolarů. Třetí velká akce tohoto roku, na kterou bychom neměli zapomínat, byla Archon Team League s prize poolem podobným tomu na BlizzConu. Vítězných 150 tisíc dolarů si odnesl tým Nihilum ve složení Lifecoach, Rdu a Thijs, ale diváci si určitě budou více pamatovat Lifecoachův výraz při zápase s Eloise (na obrázku níže).
Lidé jsou vrtošivá stvoření a mnohdy je více než výsledky zajímají různé aféry a bulvární dramata. Inu i těch bylo tento rok dost. Hned zkraje roku byl kanadský hráč Hosty, člen týmu Archon, přistižen, jak při zápase sleduje stream a vidí tak soupeřovy karty. Aféra „Ghosty“ rozčeřila internet, Hosty byl nekompromisně vyhozen z týmu Archon a jeho kariéra prakticky skončila. V únoru jsme se dočkali ještě většího dramatu, když byla členka týmu TempoStorm MagicAmy nařčena, že za ni hraje jakýsi muž z Kanady a ona je jen „obličej“. Vedlo se několikadenní vyšetřování, do něhož se zapojily i známé osobnosti. Přímé důkazy sice nalezeny nebyly, ale i tak byla MagicAmy propuštěna z týmu TempoStorm, údajně proto, aby mohla očistit své jméno, jenže poté se po ní slehla zem a už o ní nikdo nikdy neslyšel. Během roku přibývaly i další aféry, jako třeba když si hráči na Nvidia Invitational místo hraní hodili mincí, nebo dramatický odchod ADWCTA z HearthArena.
Lifecoach a jeho pohled při utkání s Eloise na ATLC, a Hosty usvědčen z podvádění (v odraze obrazu je vidět stream)
Komunita
Hearthstone je od 14. dubna dostupný i na mobilech, a to neznamená nic jiného, než že se v roce 2015 raketovým způsobem rozrostla komunita. Poslední čísla hovoří o 40 mil. registrovaných hráčů, což samozřejmě neznačí skutečný počet hráčů, ale přeci jen to je nějaké orientační číslo. I nám na HSfanu se zvedl počet čtenářů i liků na facebooku, a to zhruba o 60 %, za což vám děkujeme.
Pokud jsme hovořili o aférách v esportu, tak i Hearthstone komunita žije vlastním životem a i v ní se přihodí nějaké to drama. Tento rok to byla hlavně smutná témata. Nejprve rozesmutnil všechny čtenáře redditu hráč Crescendo 1909, který v emotivním postu oznámil, že se mu zhoršila rakovina, a poděkoval celé komunitě za šťastné chvíle strávené s Hearthstonem. I zželelo se lidem, stejně tak i vývojářům a na jeho počest mu věnovali Flavor text na kartě Dreadsteed. Celá věc má prozatím dobrý konec, Crescendo dál bojuje s rakovinou, a to i za podpory vývojářů, kteří jsou s ním v kontaktu. Druhou smutnou událostí tohoto roku bylo oznámení známého streamera a youtubera TotalBiscuita, že má nevyléčitelnou rakovinu jater. TotalBiscuit je ve světě Hearthstonu váženou postavou, mnoho hráčů přivedl k Hearthstonu právě on, takže tato zpráva komunitu těžce zasáhla.
Ale abychom neskončili naše povídání takto smutně, tak na závěr si představíme několik memů, které se během roku vynořily. Kladete si otázku, proč stále nemáme více než devět deck slotů? Každý znalý veterán vám odpoví: protože hráči by byli zmatení. Tento mem pochází už z konce roku 2014, kdy Ben Brode v rozhovoru pro PC Gamer řekl, že kdyby hráči měli třeba 30 deck slotů, brzy by zapomněli který deck je který. Dalším pojmem, který se rozšířil, je Roach Boy (angl. kluk šváb). Základem tohoto memu byl post na redditu, ve kterém byl screenshot ingame konverzace mezi dvěma hráči. Roach boy je podle něj označení pro člověka, který pouze konzumuje, ale i tito lidé jsou důležití, protože podpírají pyramidu společnosti. Nezapomeňte, že pokud budete chtít někoho takto urazit, musíte k tomu přidat i příslušný smajlík =). A na závěr si pohovoříme o duši, konkrétně o duši karty (soul of the card). Takto nazval Ben Brode důvod, proč nemohly změnit staty u Warsong Commandera, protože nechtěli zničit „ducha karty“. Tím si samozřejmě zadělal na problém, hráči se toho chytli a nyní se žádná diskuze o nerfu nebo změně statů neobejde bez tohoto sousloví.
Krisp (Kripparrian + Wisp) a Roach Boy – klasické umění Hearthstone komunity
To je vše pro tento rok, pokud vás něco zaujalo nebo duševně poznamenalo a není to zmíněno v článku, sdělte to světu v komentářích a uvidíme, co přinese rok příští.
Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskusia
Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený.
Prihlásiť saalebo
Registrovať nový účet