Blamovy dojmy z Hearthstone

//pic/loga/hsdojmy
Nějakou dobu již mám možnost trávit svůj čas na herní desce Hearthstone. Nadešla chvíle podělit se s vámi, jak se to celé vlastně hraje.

Technická stránka hry

Na úvod bych rád lehce nakousnul grafickou a zvukovou stránku hry. V jednoduchosti je síla, čehož se Blizzard rozhodně držel. Herní pole vypadá efektně a tajemně zároveň, potěší vás i takové maličkosti, jako gryfon reagující na pohyb kurzoru myši. A co se týče animací, rozhodně jsou také povedené. A jsou to právě detaily, co vás potěší – kouzla často skutečně vypadají, jak mají (viz Fireball), po velkém útoku soupeřův hrdina zavrávorá (pokud se to o kartě vůbec dá říct) apod. Ozvučení je, podobně jako ve WoW, skvělé. Pokud vám učarovala hudba v pozadí jednotlivých lokací Azerothu, tu místní si jistě také zamilujete. V podstatě se dá říct, že má lehce hospodský nádech, a kdo by nemiloval vše, co se týká Brewfestu, že? Pokud ovládáte anglický jazyk dostatečně dobře, jistě si užijete i komentátora z řad trpaslíků, který vás vždy originálně uvítá ve hře (a občas zní, jako by už měl pár žejdlíků Stormstoutu v sobě).

První krůčky

První, co na vás při hraní hry dýchne, je velmi přátelské uživatelské prostředí. V úvodním tutorialu vás hra doslova za ruku provede prakticky vším, co byste měli chápat. Nechá vás pocítit první vítězství, zároveň vás nechá myslet si, že vám vůbec nepomáhala, a že jste to skutečně dokázali jen svými schopnostmi. Základy Hearthstone je skutečně velice snadné pochopit, neměli byste s tím mít problémy. Nakousnutý tutorial však má i své stinné stránky. Celkem v něm musíte porazit šest různých, víceméně zábavných, protivníků. Mezi nimi nechybí ani postavy jako je King Mukla, Millhouse Manastorm nebo Illidan Stormrage. Ovšem každý ze zmíněných soubojů vás naučí pouze něco (v jednom vám hra vysvětlí, jak vyložit miniona, ve druhém jak zahrát abilitu apod.), následně vám oznámí, ať už tu hru dohrajete podle sebe a na další lekci čekáte do dalšího souboje. Vzhledem k tomu, že je celý průběh plně naskriptován a přicházejí vám tak předem dané karty, mohl být tutorial klidně zredukován na poloviční počet soubojů a všichni by základy pochopili i tak. Na závěr si dovolím poznámku, že nemáte na výběr, kterého hrdinu si v tutorialu zahrajete. Musíte se tak spokojit s Jainou, i když vás třeba více láká temný Gul'dan. Důležité však je, že jakmile se tímto úvodem prokoušete, je další postup už jen a jen na vás.

Nastává po tutorialu volnost?

I tak zatím nebudete mít zcela volné ruce. Abyste mohli hrát balíček daného hrdiny, potřebujete ho nejprve odemknout pomocí herního módu zvaného „Practice“. V něm se vám postaví počítačem ovládaný základní balíček. Umělá inteligence není žádný profesionální hráč, ale i tak dokáže potrestat vaše chyby, proto vás občas může přehrát. Vesměs by vám však nemělo dělat problém poměrně rychle odemknout všechny hrdiny. A co konkrétně získáte poražením vybraného hrdiny? Přesně shodný balíček, se kterým hrál. Celý je složen z „Free“ abilit a minionů, proto nečekejte, že z vás hned bude nezastavitelný protivník. A ani „Free“ ability ještě nemáte od začátku všechny.

Systém úrovní

Ty nejsilnější základní karty si totiž musíte postupně odemknout hraním daného balíčku. Za každou odehranou hru získáte jisté množství zkušeností (v Practice módu pouze do 10. úrovně), více samozřejmě za vítězství. Na každém sudém levelu (až po zmíněnou 10. úroveň) obdržíte dvě kopie další karty pro dané povolání. Až zkompletujete tuto úvodní sbírku, může vám přijít pokračování získávání zkušeností zbytečné. Vězte však, že za vyšší úrovně budete dostávat cenné „Golden“ verze základních karet, odměňováni tak budete neustále. Drobnou nevýhodou může být to, že zmíněné „Free“ karty za získané úrovně jsou v podstatě důležitým základem i vašich pozdějších, komplikovanějších balíků. To v praxi znamená, že až budete po zvládnutí pár vašich oblíbených povolání chtít vyzkoušet také něco nového, budete si muset opět projít mnoha hrami s novým hrdinou, než získáte potřebné karty pro silný balíček.

Herní módy aneb co si vybrat?

Málokdo však čeká jen na to, aby si zahrál proti počítači. To hlavní jsou aktuálně dva módy, ve kterých vyzvete další hráče ze všech koutů Evropy. Ten první je zcela jednoduchý, počítač vám zkrátka vybere libovolného soupeře, proti kterému vezmete svůj vlastní balíček a otestujete, zda jste při jeho skladbě neudělali nějakou chybu. Ten druhý je mnohem zajímavější. Arena vám umožní sestavit si balík výběrem vždy jedné ze tří možných karet, což může některým hráčům karetních her připomínat draft. Právě v ní víte, že váš soupeř má svůj balíček také spíchnutý horkou jehlou, většinou jsou tedy hry velice vyrovnané. Pokud se vám navíc podaří nasbíraným kartám vnuknout nějakou zajímavou myšlenku, budete mít jasnou výhodu. Jakmile však 3x prohrajete, jste z Areny vyhozen a dle svého počínání si odnesete i jistou odměnu. V ní je vždy minimálně jeden Card Pack a jisté množství Arcane Dustu či goldů. Bohužel, původní plány nakonec Blizzard změnil, karty z Areny vám tak ve sbírce nezůstávají. A to je vlastně koneckonců dobře, protože jinak by bylo možné celkem levně získávat mnoho skvělých karet a hned by jich měl každý mnoho.

Jak je to vybalancované?

Jedno se Blizzardu musí nechat. Povedlo se mu celkem solidně vybalancovat jednotlivé classy. Je tak možné složit jak zajímavý balíček Shamana, tak konkurenceschopného Paladina. Pouze Warrior trochu zaostává, ovšem pouze do doby, než si do něj seženete i některé Rare a Epic karty. V tu chvíli se z Garroshe stává velice schopný protivník, ze kterého jde strach. I tak si ale troufám odhadovat, že časem se vytvoří jistá sorta hrdinů, které budou hráči využívat častěji. Mezi ně bych zařadil Thralla, Jainu a Valeeru, každého z nich pro některou zvláštní schopnost daného povolání. Shaman je zatím jako jediný schopen hrát funkční rychlý balík, proti kterému se mnozí soupeři nestihnou pořádně ani rozkoukat. Jaina zase dokáže vyhrát i s balíčkem složeným převážně z abilit, proti nimž není příliš obrany. A Valeera oplývá mnoha levnými schopnostmi, jimiž ničí soupeřovy miniony, zatímco do hry vpouští své přátele.

Free-to-play v akci aneb goldů není nikdy dost

Zpočátku vás hra naladí, že si v ní můžete dělat naprosto cokoliv, a bude vás to velmi dlouho bavit. Než zjistíte, že abyste si zahráli další tak oblíbenou Arenu, musíte za to zaplatit nebo klidně i pár dní čekat. Vstup do ní totiž stojí 150 goldů, což při každodenní dotaci 40 mincí za splněný daily quest a průměrně jeden goldík za vyhranou hru (1 hra = 10-15 min boje, a to ještě nemusíte vyhrát) znamená, že si na ni musíte nějakou dobu šetřit. Pokud se vám pak nepodaří alespoň sedmkrát zvítězit, vstupné již neuvidíte a víceméně na účasti v ní proděláte. Pokud tedy nepočítám zážitek z jejího hraní, který je k nezaplacení. Osobně jsem toho tvrzení, že Blizzard funguje jako skvělý dealer drog, což plně uplatní právě zde. Nejprve ve vás vytvoří závislost na daném produktu (zde dejme tomu na Areně), kterou vám však poté dávkuje v takové míře, že potřebujete více, za což si však musíte připlatit. Arena vás totiž bude tak bavit, že kolikrát i rádi zaplatíte, abyste mohli vyzkoušet ještě jednu. A ta příští se už jistě vyvede lépe, nebojte. A kdyžtak to spraví ta přespříští.
Na druhou stranu chválím cenovou politiku, neboť pořídit si Card Pack za cca 30 Kč nebo vstup do Areny za 50 Kč je stále přijatelná částka. Pokud se do hry nezažerete tak, že nebudete moci přestat, nemělo by vás hraní Hearthstone zruinovat. Jen doporučuji vést si alespoň drobné účetnictví, abyste časem nezjistili, že najednou měsíčně utrácíte více, než třeba za poplatky ve World of Warcraft. A na závěr ještě poznamenám, že utrácení reálných peněz vás až tolik nezvýhodňuje. Dobrý balík se dá složit i z levných kousků. Z Card Packu, které si kupujete, vám totiž málokdy vypadne právě žádaná karta, je lepší spoléhat spíše na povedený Crafting systém.

Něco tomu stále chybí

Jistě, vyzývání náhodných soupeřů či přátel nebo zápolení v aréně může velká zábava, kromě toho však hře chybí nějaký další herní mód. Třeba bitvy více hráčů (2v2, 1v1v1 apod), nebo nějaký „turnaj“, který by začal po přihlášení třeba 16 hráčů a bojovalo by se o předem dané částky, třeba o prize money ze vstupního poplatku rozdělené dle umístění. A proč bychom nemohli třeba sledovat souboj našich přátel v jakémsi Spectator módu? Vývojáři mají mnoho námětů, kterými by mohli hru rozšířit a ještě trochu vylepšit. Takto je z Hearthstone skvělý počin, který vás bude bavit a každý den si ho rádi zahrajete, ovšem nový obsah (tedy Card Packs nebo vstup do Areny) odemykáte bez placení poměrně dlouho, což vede ke dvěma možnostem. Buď občas zaplatíte, za což můžete u Hearthstone sedět od rána do večera, nebo zkrátka občas něco oželíte a budete hru považovat za způsob odreagování, když zrovna nemáte co dělat.

Pár slov závěrem

Hearthstone je rozhodně skvělá hra. Vychází ze základních principů ostatních karetních her, když ji však doplníte o skvělé animace nebo hudbu, nabere tím zcela novou dimenzi. Když pomineme absenci dalších herních módů, které jistě časem přibudou, nebo poměrně malé možnosti zisku goldů, je hra velmi návyková. Velmi rádi budete zkoušet, zda by vašemu balíčku prospělo, že vyměníte tuto kartu za jinou. Nebo rovnou změníte celé povolání? Blizzard rozhodně odvedl velmi dobrou práci a jistě si dokáže spoustu hráčů, kteří hru vyzkoušejí, udržet. Nezbývá nám než doufat, že neusne na vavřínech a bude přidávat nový obsah v dostatečně častých intervalech. My, hráči, jsme totiž zmlsaní, u pouhých základních herních módů bychom nemuseli vydržet věčně. Pokud máte na něco odlišný pohled nebo vám něco není dost jasné, o svůj dotaz nebo názor se jistě podělte. Pokusím se udělat vše, co bude v mých silách, abych je zodpověděl nebo si své věty obhájil.

Naposledy upravil/a Bellatrix 11.09.2013 v 22:50:38.

Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Blam
Dominik Jakubec

Blam je autorom 40 článkov. Viac článkov tohoto autora nájdete na tomto odkaze. Pre viac informácií navštívte profil tohoto autora.

Diskusia

Mesis 11.09.2013 17:15

Mohu vědět kdy bude další soutěž o Beta klíče ?

Blam 11.09.2013 14:49

Valefar
:-) ukaž mi karetní hru kde ti exploduje booster :-)
Pořiď si booster, dej pod něj petardu a exploduje ti třeba i WoW:TCG

Valefar 11.09.2013 14:15

Blam
No, to udělali takovým tím způsobem, že si člověk každou tu kartu postupně odkrývá ... je to prostě jako bys postupně otevíral booster v libovolné další karetní hře
:-) ukaž mi karetní hru kde ti exploduje booster :-)

Blam 11.09.2013 10:42

Valefar
nemyslel jsem hru ta ještě jde, ale třeba otvírání boosterů :-)
No, to udělali takovým tím způsobem, že si člověk každou tu kartu postupně odkrývá ... je to prostě jako bys postupně otevíral booster v libovolné další karetní hře

Valefar 11.09.2013 10:10

nemyslel jsem hru ta ještě jde, ale třeba otvírání boosterů :-)

Blam 11.09.2013 09:07

Bartyx
Mě celkem chybí chat při hře. Doufám, že ho přidají. Občas bych rád něco napsal soupeři.
No, mně úplně klasický chat nechybí, ale mezi ty emoce bych přidal popohnání soupeře, který zjevně zapomněl kliknout na end turn A nemyslím si, že by to bylo graficky předplácané, na tom boardu se momentálně člověk děsně vyblbne, zatímco hraje soupeř ... na všechno můžeš kliknout, vše něco udělá

Bartyx 11.09.2013 08:23

Mě celkem chybí chat při hře. Doufám, že ho přidají. Občas bych rád něco napsal soupeři.

Valefar 11.09.2013 06:40

mne osobne to přijde už graficky přeplácané.

Endy 10.09.2013 22:38

Plně souhlasím ve všech zmiňovaných bodech.

Čaňa 10.09.2013 21:01

ja jen doufam aby to neskocilo jako wow tcg jeste ted mam ve skriny karty aspon za 20k jeste ze se mi aspon par kousku podarilo prodat.

Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený.
Prihlásiť sa
alebo
Registrovať nový účet